Bouwjaar
Legenda
Legenda
De onderliggende data voor de parkeerdrukkaart volgt uit stadsbreed parkeeronderzoek. Deze onderzoeken voert de gemeente Amsterdam periodiek uit. Het zijn representatieve momentopnames die de gemeente voor veel doeleinden gebruikt. Bijvoorbeeld voor herprofileringen en gebiedsontwikkeling, het informeren van bewoners en belanghebbenden, maar ook bij klachtenbehandeling. De uitkomsten zeggen niet direct iets over de toekomst. Zo kan de parkeerdruk veranderen door een project dat parkeerplaatsen opheft. Die projecten kennen een lange doorlooptijd en de gemeente kan het effect op het aantal parkeerplaatsen daardoor voor langere tijd becijferen. Tegelijkertijd daalt elk half jaar het aantal beschikbare parkeervergunningen per buurt, waardoor aanvragers eerst op een wachtlijst komen. Los daarvan heeft ook de opkomst van thuiswerken gevolgen voor de parkeerdruk op straat. Deze ontwikkelingen betrekt de gemeente bij haar keuzes voor aanpassingen van het parkeerbeleid per buurt. Recente gegevens In de kaart zijn alleen recent beschikbare onderzoeken weergegeven. Tijdens de meest recente meting in Oost is alleen in de avonduren gemeten. De middagmeting ontbreekt daarom in de kaart. Weesp ontbreekt nog in de kaart. In 2021 start Amsterdam ook met parkeeronderzoek in Weesp. Zodra de informatie beschikbaar is voegen wij deze aan de kaart toe. Definities De bruto parkeerdruk betreft de goed- en foutgeparkeerde voertuigen op openbare parkeerplaatsen bij elkaar opgeteld, gedeeld door de actuele parkeercapaciteit. De netto parkeerdruk betreft alleen de goed geparkeerde voortuigen gedeeld door de actuele parkeercapaciteit. Deze parkeerdruk kan hoger uitvallen dan 100% door bijvoorbeeld dicht op elkaar parkeren wanneer er geen vakken zijn aangegeven.