Bouwjaar
Legenda
Legenda
Op de geluidskaart Amsterdam is de (berekende) geluidbelasting weergegeven voor de belangrijkste verkeersbronnen in de stad. De geluidsbelasting (in decibellen oftewel dB) is voor twee situaties weergegeven: • de gemiddelde geluidsbelasting over het etmaal, uitgedrukt in de Europese geluidsmaat Lden (Lday-evening-night); • de gemiddelde geluidsbelasting in de nachtperiode (van 23 uur tot 7 uur), uitgedrukt in de Europese geluidsmaat Lnight. Nachtelijk lawaai in onze woonomgeving kan de slaap verstoren. Alleen voor industrielawaai wordt nog een Nederlandse geluidsmaat - de etmaalwaarde - gebruikt, die weergegeven wordt in dB(A). Onderstaand worden de verschillende begrippen nader verklaard. U kunt in het invoerveld rechtsboven de geluidskaarten ook een adres invoeren om bijvoorbeeld de situatie voor uw eigen woonomgeving weer te geven. Beschrijving van de opgenomen kaarten Wegverkeer Bij de berekeningen voor wegverkeer is uitgegaan van de verkeersintensiteiten op de wegen zoals die door de Dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer (DIVV) zijn geregistreerd. Per weg is daarbij aangegeven hoeveel motoren, personenauto’s, bussen, middelzware en zware vrachtauto’s gemiddeld per uur gedurende de dag- avond- en nachtperiode passeren. Aan de hand van het soort wegdekverharding (asfalt, klinkers), de wettelijk toegestane rijsnelheid en de eventuele aanwezigheid van geluidsschermen is de geluidbelasting in de omgeving van de weg berekend. Wegverkeerslawaai omvat het totale geluid van motoren, auto’s, bussen, vrachtwagens én trams. Railverkeer en luchtvaartlawaai Voor railverkeer- en luchtvaartlawaai zijn de gegevens beschikbaar gesteld door de bronbeheerders, te weten ProRail en het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Industrielawaai Gezoneerde industrieterreinen zijn industrieterreinen waar zogenaamde `grote lawaaimakers` gevestigd zijn of toegestaan zijn. Voor dit soort terreinen is in het bestemmingsplan een zone opgenomen waarbuiten het geluid van alle bedrijven op het terrein bij elkaar maximaal 50 dB(A) mag bedragen. Op de kaart is de ligging van het gezoneerde industrieterreinen aangegeven en is ook de wettelijke geluidszone aangegeven. Het gaat dus niet om de werkelijke geluidsbelastingen in 2017. Verklaring van begrippen dB of dB(A) Met deze afkorting wordt `decibel` bedoeld. Het is de eenheid waarmee de sterkte van het geluid wordt uitgedrukt. In de wetgeving wordt een onderscheid gemaakt tussen dB en dB(A). Met dB worden de decibels bedoeld die zijn uitgedrukt in de Europese geluidsmaat Lden terwijl met dB(A) de decibels worden uitgedrukt als etmaalwaarde. Lden Lden is een manier om de jaargemiddelde geluidsbelasting uit te drukken. Deze dosismaat wordt gebruikt voor omgevingslawaai. Sinds 2004 zijn alle Europese landen verplicht om de Lden te gebruiken. Voor Lden wordt het etmaal verdeeld in een: • Dagperiode van 07.00 - 19.00 uur • Avondperiode van 19.00 - 23.00 uur • Nachtperiode van 23.00 - 07.00 uur. Bij het geluid in de avond en de nachtperiode wordt 5 resp. 10 dB opgeteld omdat geluid in deze perioden hinderlijker is dan overdag. Tenslotte worden deze waarden `logaritmisch` gemiddeld. Het resultaat wordt Lden genoemd. Het wordt gebruikt om de hinder in beeld te brengen. Lnight Met Lnight wordt de geluidsbelasting gedurende de nachtperiode (23.00 - 07.00 uur) bedoeld. Hiermee wordt de mate van slaapverstoring in beeld gebracht. Etmaalwaarde Ook de etmaalwaarde is een manier om de geluidsbelasting uit te drukken. Het is echter geen jaargemiddelde maar de hoogste waarde van de volgende drie: van: • de geluidsbelasting gedurende de dagperiode (07.00 - 19.00 uur) • de geluidsbelasting gedurende de avondperiode (19.00 - 23.00 uur), vermeerderd met een toeslag van 5 dB(A) • De geluidsbelasting gedurende de nachtperiode (23.00 - 07.00 uur), vermeerderd met een toeslag van 10 dB(A). In de Nederlandse wetgeving en ook in de geluidskaarten wordt alleen nog voor industrielawaai de etmaalwaarde voorgeschreven. Voor alle andere bronnen wordt uitgegaan van de Europese geluidsmaat (de Lden).